Comprising a collection of paintings, sculptures and other objects acquired by Jane and Richard Reynolds, often from young artists from the 1960’s onwards.

96.05 Portrait of Ian

96.05 Portrait of Ian

 
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English

Catalogue number 96.05

A painting by Ishbel Myerscough (b. 1968), oils on canvas, dated 1995, framed, unsigned. 50 cm. high by 33 cm. Wide.

Ishbel Myerscough is a prominent contemporary artist, with nine of her portraits displayed in the National Gallery.  She trained at the Glasgow School of Art in the late 1980’s and the at Slade School of Fine Art in London in the early 1990’s. We bought this picture in May 1996 from the art dealer William Joll  who had earlier that year shown it at the Christopher Hull Gallery in Motcomb Street, London. A critic at the time wrote about it “It is not the sensational aspect of the painting which makes it daring, but an intense, disquieting intimacy. It is not the sight of skin, but the trembling sensation of skin, not just the image of a person, but the awkward feeling that you are looking too closely at him. Her work has this feeling of unsettling closeness. She never makes up what isn’t there, but the luminous veins, curious skin blemishes, faint scars and livid hair makes you feel you are seeing what you shouldn’t.  No shock tactics are necessary for this to be as truthful and challenging as modern art gets.”

Spanish

Retrato de Ian

Número de catálogo 96.05

Una pintura de Ishbel Myerscough (n. 1968), óleo sobre lienzo, fechada en 1995, enmarcada, sin firmar. Mide 50 cm de alto por 33 cm de ancho.

Ishbel Myerscough es una destacada artista contemporánea, con nueve de sus retratos expuestos en la National Gallery. Se formó en la Escuela de Arte de Glasgow a finales de la década de 1980 y en la Escuela de Bellas Artes Slade de Londres a principios de la década de 1990. Compramos esta pintura en mayo de 1996 al marchante de arte William Joll, que a principios de ese año la había mostrado en la Galería Christopher Hull en Motcomb Street, Londres. Un crítico de la época escribió al respecto: “No es el aspecto sensacional de la pintura lo que la hace atrevida, sino una intimidad intensa e inquietante. No es la visión de la piel, sino la sensación temblorosa de la piel; no solo la imagen de una persona, sino la extraña sensación de que lo estás mirando demasiado de cerca. Su trabajo tiene este sentimiento de cercanía inquietante. Ella nunca inventa lo que no está allí, pero las venas luminosas, las imperfecciones de la piel, las cicatrices débiles y el cabello lívido te hacen sentir que estás viendo lo que no deberías. No se necesitan tácticas de choque para que esto sea tan veraz y desafiante como en el arte moderno”.

 
96.07 Profile of a young Man

96.07 Profile of a young Man

95.18 Spanish Lady

95.18 Spanish Lady