14.01 The Spirit of Menorca
English
A large etched glass window – 820 cm. high by 284 cm. wide – designed by Menorcan artist Zulema Bagur, and produced by her in conjunction with the workshop of Jordi Vidal in Barcelona in 2014. Installed by De Vidre (Toni Segui) from Ciutadella.
In 2012 the Foundation acquired C/. Isabel II No 15, giving the opportunity to re-establish numbers 15 and 17 as the single building that they originally were. In his initial ideas for achieving this, the architect Nicolas Faedo proposed a large glass screen to allow light into the first and second floors of No.15.
In 1962 I was living in Coventry, when the new Cathedral there (replacing the mediaeval one destroyed by bombing in WW2) was consecrated, and I was awe-struck by its astonishing engraved glass screen wall made by John Hutton, and it was this that provided the inspiration for the window.
In 2013, I was lucky enough meet Dorothy Lenehan, a specialist in architectural glass, during a visit to California, from whom I learnt about the different techniques for etching glass (sand blasting, acid, hand-working). Later that year I was introduced to Zulema Bagur by Carlos Jiménez and she was commissioned by the Foundation to create ‘The Spirit of Menorca”. Complete documentation relating to the production of this marvelous work is in the archives of the Foundation, and there is a video presentation made by Zulema which expounds her perspective on the project, which can be seen in the Isabel Room.
Spanish
El Espíritu de Menorca
Número de catálogo 14.01
Una gran ventana de vidrio grabado - 820 cm. alto por 284 cm. de ancho - diseñado por la artista menorquina Zulema Bagur y producido por ella misma en 2014, conjuntamente con el taller de Jordi Vidal en Barcelona. Instalado por De Vidre (Toni Seguí) de Ciutadella.
En 2012, la Fundación adquirió la casa de la calle Isabel II nº 15, dando la oportunidad de restablecer los números 15 y 17 como el único edificio que originalmente eran. En sus ideas iniciales para lograrlo, el arquitecto Nicolas Faedo propuso una gran mampara de vidrio para permitir la entrada de luz al primer y segundo piso del nº 15.
En 1962 vivía en Coventry, cuando se consagró la nueva catedral (que reemplazó a la medieval, destruida por los bombardeos en la Segunda Guerra Mundial), y me quedé impresionado por su asombroso muro de pantalla de vidrio grabado hecho por John Hutton, y eso fue lo que proporcionó la inspiración para la ventana.
En 2013, tuve la suerte de conocer a Dorothy Lenehan, especialista en vidrio arquitectónico, durante una visita a California, de quien aprendí sobre las diferentes técnicas para grabar vidrio (arenado, ácido, trabajo manual). Más tarde, ese mismo año, Carlos Jiménez me presentó a Zulema Bagur y la Fundación le encargó la creación de “El espíritu de Menorca”. La documentación completa relativa a la producción de esta maravillosa obra se encuentra en los archivos de la Fundación, y hay un video de presentación realizado por Zulema que expone su perspectiva sobre el proyecto, que se puede ver en la Sala Isabel.