18.04 Lizard path
English
Catalogue number 18.04
A painting, oils on canvas, by Californian artist Tom Holland (1936 - ) created in 1963, framed, height 171 cm by 113 cm wide.
Tom Holland is one of California’s most important contemporary artists (See www.tomhollandartist.com ). Born in Seattle, he attended Williamatte University in Salem, Oregon, then the University of California, Santa Barbara in 1957, before moving to study with David Park at Berkeley. He won a Fulbright scholarship in 1960 and spent the year in Chile. With his wife, he then settled in the Berkeley hills where they still live. They are long-time friends of Trish, who has a number of Tom’s works in her house, and through whom I first met him in 2013 at his studio in Berkeley, where I saw and immediately resonated with Lizard Path. It took a few years before I plucked the courage to ask Tom if the Foundation could acquire this important work. The bureaucratic problems of shipping a valuable artwork by a distinguished American artist to a Spanish location owned by an English Foundation is another story, and occupied several months in 2018.
Spanish
El sendero de la lagartija
Número de catálogo 18.04
Cuadro, óleo sobre lienzo, del artista californiano Tom Holland (1936 -) creado en 1963, enmarcado, altura 171 cm por 113 cm de ancho.
Tom Holland es uno de los artistas contemporáneos más importantes de California (ver www.tomhollandartist.com). Nacido en Seattle, asistió a la Universidad Williamatte en Salem, Oregón, y después a la Universidad de California, en Santa Bárbara, en 1957, antes de trasladarse a estudiar con David Park en Berkeley. Ganó una beca Fulbright en 1960 y pasó el año en Chile. Luego se instaló con su esposa en las colinas de Berkeley, donde todavía viven.
Son amigos desde hace mucho tiempo de Trish, quien tiene varias obras de Tom en su casa, y a través de quien lo conocí por primera vez en 2013 en su estudio en Berkeley, donde vi esta obra e inmediatamente conecté con ella. Pasaron algunos años antes de que me armara de valor para preguntarle a Tom si la Fundación podía adquirir esta importante pieza.
Los problemas burocráticos de enviar una obra de arte valiosa de un distinguido artista estadounidense a un lugar español propiedad de una Fundación inglesa es otra historia, y ocuparon varios meses en 2018.